La oss hjelpe med din søknad

Ring oss på

404 56 333

eller

bli oppringt av en kundebehandler!
En kundebehandler kontakter deg vanligvis innen 10 minutter.

Sparekonto i bank – spar penger sikkert til en bra rente

Sparekonto er en type konto med god rente og pengene raskt tilgjengelig når du trenger dem. Alle bør ha en sparekonto i tilfelle uforutsette hendelser.

Om vaskemaskinen ryker, du plutselig må reparere bilen eller om du får en annen uforutsett større regning er det godt å ha penger raskt tilgjengelig.

I tillegg kan det være kjekt å ha noen ekstra kroner på en sparekonto i tilfelle du ønsker å unne deg noe ekstra, som for eksempel en fin ferie eller en større TV skjerm.

Renten på sparekonto er vesentlig høyere enn renten på en vanlig lønns / brukskonto og i motsetning til sparing i aksjer og fond løper du ingen risiko ved å sette pengene på sparekonto.

En tommelfingerregel er å sette av 1-2 månedslønner på sparekonto. Du trenger ikke å sette av alt på en gang. Avhengig av din økonomiske situasjon kan du for eksempel trekke noen hundrelapper eller tusenlapper fra din lønnskonto til din sparekonto hver måned og slik vil du bygge deg opp en buffer over tid.

Når du skal begynne å overføre penger til en sparekonto bør du velge en bank med høy stabil rente over tid. Merk at det ofte er de mindre bankene som har de beste betingelsene, og under gir vi deg en oversikt over markedets beste sparekontoer akkurat nå:

Sparekonto i bank – de beste bankene:

yA Høyrentekonto er perfekt for deg som ønsker gode betingelsene på sparepengene dine. Med yA Høyrentekonto får du hele 1,90 % rente fra første krone, ingen begrensninger i antall uttak og ingen bindingstid.

    • Høy rente fra første krone
    • Ubegrenset antall innskudd og uttak (eller overføringer)
    • Ingen bindingstid på innskuddene
  • Ingen uttaksgebyrer eller andre gebyrer

Santander sparekonto

Hos Santander får du opptil 1,95 % rente fra første krone!

    • Minste innskudd kr 0
    • Ingen etableringsgebyr
    • Ingen bindingstid
    • Ubegrenset uttak
    • En av markedets beste renter
  • Del av Bankenes sikringsfond, dekker inntil kr 2 000 000

Instabank sparekonto

Instabank gir hele 2,1% rente fra første krone opp til 2 millioner NOK. Videre får du 1,9% rente for beløp mellom 2 og 5 millioner NOK – og 0,50% rente for beløp over 5 millioner NOK.

Du har ingen begrensninger i antall uttak og det er ingen bindingstid. Sparekontoen gir deg simpelthen en enklere og mer lønnsom hverdag.

    • Ingen bindingstid på dine innskudd
    • Ingen begrensninger i uttak
    • Ingen gebyrer, verken ved uttak eller bruk
    • Ikke noe minimumskrav for innskudd
  • Instabank er medlem av Bankenes sikringsfond – og innskudd opp til 2 millioner NOK er sikret

Husk at i tillegg til å sette av penger av sparekonto kan du refinansiere alle dyre smålån og kreditter for en en romsligere økonomi. Det er uforpliktende og effektivt og her kan du få hjelp til refinansiering, for eksempel refinansiering med pant i bolig.

Se også refinansiering av gjeld med betalingsanmerkning

Eff. rente 15,7 %, lånebeløp kr 125 000 over 2 år. Kostnad kr 19 379. Totalt kr 144 379

Tips når renten øker

For deg som har lån betyr dette først og fremst høyere renteutgifter hver måned. Flere banker, blant disse DNB , Nordea og KLP har allerede varslet økte renter til sine lånekunder. Har du for eksempel 2 millioner i boliglån, vil du få en økning i renteutgifter på nesten 4000 kroner etter skatt. Med høyere utgifter til renter hver måned vil flere få mindre å rutte med. Her er noen tips for deg som kommer til å få økte renter: Betal mer ned på boliglånet i dag Betaler du betaler mer ned på lånene du har i dag, vil du ha en buffer når boliglånsrenten går opp. Du venner deg også til et lavere forbruk menes rentene fortsatt er lave. Vurder å binde renten Hvis du ikke tåler en større renteoppgang bør du vurdere å binde boliglånsrenten. Men husk at å binde renten betyr at du låser deg fast over en lengre periode og at det vil være dyrt å bryte avtalen. Bytt bank Hvis banken din er raskere med å heve rentene enn andre banker eller har en høyere rente, bør du snakke med banken din om det er mulig å få bedre betingelser. Hvis banken din ikke går med på å gi deg bedre betingelser bør du vurdere å bytte bank. Kvitt deg med dyr gjeld Like viktig som å holde kontroll på boliglånsrentene er det å kvitte seg med annen dyr gjeld, som for eksempel forbrukslån eller kredittkortgjeld. Selv om disse lånene ofte er mindre enn boliglånet ditt, har de mye høyere renter. Eier du bolig, kan du for eksempel bake dyre kredittgjeld inn i boliglånet ved å refinansiere. Slik kan du få langt lavere renteutgifter hver måned. Trenger du hjelp til refinansiering av dyr gjeld, kan du kontakte finanstipset.

Hjelp til refinansiering av gjeld

Vi sender så din søknad til banker som er villige til å erstatte den dyre gjelden din med lån med bedre rente og betingelser. Vi kan også hjelpe deg som trenger å refinansiere, men som har pågående inkassosaker eller betalingsanmerkninger. Trykk her for å fylle ut søknaden. Det er enkelt, effektivt og uforpliktende. Hvorfor bør du søke om hjelp til refinansiering av din gjeld? Det kan være krevende å finne de beste tilbudene, forhandle med banker og sende inn papirer på egen hånd. Derfor bør du ta kontakt med Finanstipset, vi hjelper deg gjennom hele prosessen. Dessuten har vi kontakt med mange banker som konkurrer om å gi deg det beste tilbudet. Vi kan gi deg tips for å få oversikt over hvor mye du skylder, hvem du skylder hva og hvor mye du skal betale hver måned. Dersom du ikke kan betjene all gjelden du har opparbeidet deg, må du prioritere riktig.Ved å refinansiere vil du erstatte dyre forbrukslån og kredittlån med ett lån med lavere rente og bedre betingelser. Du vil også kunne gode penger på å kutte antall månedlige gebyrer. I stedet for flere gebyrer vil du etter refinansieringen betale kun ett gebyr. Se hvor mye du kan spare på månedlige gebyrer her.Dersom du har boliglån kan det være muligheter for å bake kredittgjelden og forbrukslånene dine inn i boliglånet. Slik vil du kunne få en langt lavere rente. Vi kan hjelpe deg å vurdere om du har mulighet til dette og om dette lønner seg i din situasjon. Våre løsninger er alltid tilpasset din individuelle økonomiske situasjonDersom du ikke har mulighet til å refinansiere med pant i bolig kan vi hjelpe deg med å ta opp et nytt usikret lån som har bedre betingelser enn de lånene du hadde fra før. Ved å refinansiere vil du få lavere månedlige utgifter til renter. Dette betyr romsligere økonomi som kan utnyttes til å kvitte deg med din gjeld raskere. Koster det noe å søke om hjelp til refinansiering? Å søke om hjelp til refinansiering er uforpliktende og gratis. Hvem kan få hjelp til refinansiering? Du må kunne dokumentere at du har inntekt til å betjene det nye lånet ditt. Det blir foretatt en kredittsjekk, og du blir vurdert etter kredittscore. Hver lånesøknad blir derfor behandlet individuelt. Vi kan også hjelpe deg som har betalingsanmerkninger og pågående inkassosaker, men vi forutsetter at du viser vilje til å ordne opp i økonomien din.

Samtykkebasert lånesøknad - hva er det?

Hva er egentlig samtykkebasert lånesøknad? Det er en ny tjeneste som er et svar på regjeringens ønske om mer digitaliseringog effektivitet i samfunnet.  På samme måte som regningene dukker direkte opp i nettbanken og at selvangivelsen fylles ut på nett i stedet for papir, skal også heldigitale og automatiserte løsninger for å dokumentere betalingsevne ved en søknad om lån bli en helt naturlig del av hverdagen. Samtykkebasert lånesøknad - et samarbeidsprosjekt Samtykkebasert lånesøknad er et samarbeidsprosjekt mellom Skatteetaten, Finans Norge og Brønnøysundregistrene som skal gjøre låneprosessen enklere og tryggere. Å samkjøre relevant informasjon fra ulike aktører og samarbeide der det kan ha en positiv effekt på hverdagen til brukeren, vil kunne bidra til at man kan spare tid og penger. I korthet handler dette om at lånesøkere gir banken midlertidig fullmakt til å innhente data om inntekt, formue og gjeld fra det offentlige til bruk i kredittvurderingen. Noen norske banker og finansinstitusjoner har begynt å ta i bruk løsningen fra første kvartal 2019 og ordningen vil bli rullet ut til flere etter hvert. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at norske husholdninger har nesten 3,4 milliarder kroner i samlet gjeld. Ifølge Skatteetaten sendes det hvert eneste år om lag 744 000 lånesøknader i Norge. I rapporten «Finansielt utsyn» fra desember 2018 skriver Finanstilsynet følgende: “Husholdningene er sårbare for inntektsbortfall og renteøkning. Høy gjeldsbelastning innebærer at selv en relativt moderat oppgang i rentene vil føre til betydelig høyere rentebelastning. Fordi det er flytende rente på det meste av gjelden, vil en renteøkning nesten umiddelbart redusere husholdningenes disponible inntekt.”  Lånetypene omfatter for eksempel boliglån, billån, forbrukslån og refinansiering av kredittkortgjeld. Norske låntakere må med andre ord passe på slik at de ikke låner over evne. Bankene må være gode rådgivere for kundene sine. Når du skal søke om lån, refinansiering eller andre finansielle tjenester, må banken derfor innhente informasjon om din økonomiske situasjon. Informasjonen brukes til å vurdere om du får låne penger. Informasjonen brukes også til å vurdere hvilken rente, avdragstid og andre betingelser som skal gjelde for ditt lån. God informasjonsflyt i søknadsprosessen vil være med på å regulere nettopp dette. Det vil også gi et bedre grunnlag for bankens lånevurderinger. Samtykkebasert lånesøknad skal gjøre søknadsprosessen enklere Når en bank eller finansinstitusjon vurderer din lånesøknad vil de kreve informasjon om din inntekt, formue og gjeld. I dag må du selv finne frem denne informasjonen, kopiere eller scanne og sende banken. Du må ha kontroll på skattemeldinger og lønnslipper og selvangivelser. Å samle sammen denne informasjonen kan i mange tilfeller være tidkrevende og innebære mye jobb, særlig om du har flere arbeidsgivere, er syk, delvis ufør eller får pensjon fra flere ulike kilder. I nær fremtid kan du ved et enkelt kryss i lånesøknaden gi banken fullmakt til å slå opp i offentlige registre for å innhente disse opplysningene. Det nye prosjektet Samtykkebasert lånesøknad er et tidsbesparende og enkelt tiltak som skal eliminere mye av denne jobben for låntakeren. Hvilken informasjon hentes inn? En lånesøknad bringer med seg krav til dokumentasjon på inntekt og evne til tilbakebetaling av pengene som man får låne. I de fleste tilfeller omfatter denne dokumentasjonen kopi av de tre siste lønnsslippene dine, og utskrift av siste skattemelding. Stønadsmottakere må sende inn informasjon fra nav (les også, slik finner du dokumentasjon fra nav – link). Selvstending næringsdrivende må sende inn regnskapstall. Summen av tid brukt på å logge seg på relevante nettsider der opplysningene ligger, søke etter de riktige dokumentene, laste ned de papirene man trenger til søknaden, etterfulgt av scanning og oversendelse av papirer kan bli betydelig – og deretter skal finansinstitusjonen som mottar papirene også sortere, arkivere og ta vare på papirene når søknaden er vurdert. Samtykkebasert lånesøknad er utformet slik at det skal være trygt å dele sensitive opplysninger om økonomien din med en andrepart, og ivareta personvernet. Du gir altså banken til å hente inn opplysninger og inntekt og gjeld. Samtykket du gir banken varer kun i 10 dager og for en enkelt søknad. Bankene får ikke tilgang til hele din skattemelding, bare de delene de trenger for å kunne vurdere din lånesøknad. Slik fungerer samtykkebasert lånesøknad Samtykkebasert Lånesøknad gir kunden muligheten til å gi banken samtykke til å innhente informasjonen de trenger for å vurdere lånesøknaden. Brønnøysundregistrene, som er ansvarlig for Altinn, tilrettelegger for at en låntaker skal kunne bestemme over sine data og gi banken tilgang til disse. Deretter henter banken bare den nødvendige informasjonen fra siste tilgjengelig Skattemelding hos Skatteetaten og de tre siste måneders lønnsslipper. Det skjer hos Etatenes Fellesforvaltning som styrer A-ordningen der alle arbeidsgivere, pensjonsutbetalere og NAV registrerer alle utbetalinger. Hvem kan tilby samtykkebasert lånesøknad? De som ønsker å kunne tilby Samtykkebasert lånesøknad til sine kunder, må søke om konsesjon for dette. Samtykket gis bare for en bank for hver enkelt søknad. Det er enda ikke mulig å gi en samlet tillatelse for flere søknader via f.eks sammenligningstjenester for lån. Skatteetaten har godkjent selskapstypene bank, filial av utenlandsk Kredittinstitusjon, finansieringsforetak og livsforsikrinngsforetak. Alle må ha konsesjon fra Finanstilsynet. Skatteetatens- og Brønnøysunds understreker at stabile driftsløsninger og gode rutiner er på plass, før tjenesten rulles bredt ut. Hvilke fordeler har samtykkebasert lånesøknad? Som skrevet ovenfor vil et slikt samtykke spare tid for deg som lånetaker som slipper å innhente opplysninger og dokumentasjon om din økonomiske situasjon. Du slipper å logge deg på relevante nettsteder og du slipper å skrive ut, scanne og sende inn disse papirene til banken eller finasinstitusjonen du søker lån hos. Enkelte forbrukere har lav kunnskap om sin egen økonomiske situasjon, og det er derfor ekstra viktig at bankene får så god informasjon om den økonomiske situasjonen som mulig. Dette vil bedres betydelig ved innføring av Gjeldsregister og Samtykkebasert Lånesøknad Banken vil få et riktigere bilde av låntakernes økonomiske situasjon og vil ha bedre forutsetninger for å gi en riktig behandling av din lånesøknad.   Les også: Refinansiering med sikkerhet - dette bør du tenke på  Gode råd for bedre økonomi i 2019  Alt om refinansiering med pant i bolig Refinansiering av gjeld med betalingsanmerkning - slik fungerer det